Ondra Uhlíř – Pěkná fotka psa

Ondra fotí už asi 10 let a nejraději právě psy. Tak nám popovídal o tom, jak to dělá a něco málo poradil. Jen bacha, řeč byla hlavně o focení, jak psa udržet v klidu a nemít rozmazanou čmouhu, to už bude spíš na vás (a na hromadě pamlsků). Ale věříme, že to zmáknete.

Ondra není profesionální fotograf, ale je to jeho obrovský koníček a neskutečně ho to baví. Podle nás mu to taky dost jde. Fotí už 10 let, z toho se asi tak 9 a půl zaměřuje právě na čtyřnožce. Pořádá i kurzy focení psů a nejvíc toho uvidíte u něj na Instagramu nebo na Facebooku.

Pro začátek si ještě musíme říct, že focení není úplně exaktní věda. Ondra podotýká, že každému se líbí něco jiného. Takže když se vám něco nebude líbit, není to tím, že tomu nerozumíte, máte prostě jiný pohled na věc. A to je fakt v pořádku.

Řeč bude o pěkných fotkách. Ale schválně, víte, co z fotky psa udělá špatnou fotku psa? Tak třeba to, že čtyřnožec nespolupracuje, fotograf se psem nekomunikuje nebo vybere špatné místo na focení.

Jak teda vypadá ta pěkná fotka? Z Ondrovy zkušenosti vyplývá, že spousta lidí ani neví, co přesně se jim líbí, neumí to pojmenovat. Ale abyste tu pěknou fotku vyfotili, měli byste vědět, co se vám líbí a jak na to. Je to ostrost? Světlo? Kompozice?

Fáze 1: Co se mi líbí a co dělá hezkou fotku?

Je to ostrost?

Jestli (ne)máte ostrou fotku, ve většině případů záleží na technice. Takže chápete správně, že o focení telefonem dneska moc řeč nebude (i když i telefonisti si z toho určitě něco odnesou, to zase jo).

Chtít mít ostrou fotku psa v pohybu a nemít na to správnou fotografickou techniku, je fyzikálně nemožné. To je jako kdybyste chtěli jet 220 km/h na kole. Zároveň ale Ondra upřesňuje, že důležitá část je taky v hlavě a v přístupu – foťte jen to, na co máte techniku.

Co třeba kompozice?

Tu naopak na techniku nesvedete. A klidně ji vykouzlíte i na tom telefonu. Ondra tvrdí, že pro něj je kompozice alfou a omegou dobré fotky a bez mučení se přiznal, že je na to fakt pedant.

To v praxi vypadá třeba tak, že jedna fotka vznikne klidně až po 70 pokusech a opravdu záleží na vás, jak si to vymyslíte a jakou máte trpělivost. Má být pes přesně ve středu a koukat na vás přímo? Má pes stát rovně bez hnutí? Výsledek pak ale stojí za to.

Krásný příklad toho, že kompozice je důležitá a těžko ji něčím doženete. Tenhle bílý fešák se fotil přesně na střed na několik desítek pokusů.

Světlo?

Je možné, že se vám na fotkách líbí světlo. Někde tam něco prosvítá a to je to, proč se do fotky zamilujete. Takové fotky velmi často vznikají během západu nebo východu slunce. Zapomeňte na focení za prudkého poledního sluníčka.

Ondra to dělá tak, že vždy fotí podle aktuálních podmínek a využije toho, co se před ním odehrává. To znamená, že když je zrovna zataženo, nesnaží se v editoru přidávat sluníčko. Když je naopak krásný západ slunce, fotí tak, aby ho dostal do svých fotek.

Protože byl ten den hezký západ slunce, bylo by škoda ho při focení nevyužít. A naopak, kdyby nebyl, nemá smysl tlačit na pilu a západ přidávat ve Photoshopu.

Může to být i prostředí

Prostředí je to, co vám definuje hezkou fotku. Koukáte na ní na monitoru a nemělo by vám v hlavě vyskočit žádné „ale“. Měla by se vám prostě líbit celá od jednoho okraje k druhému. Takže se snažte, abyste o svojí fotce nemuseli říct, že se vám tam líbí ten pes, ale ten strom tam vzadu už vlastně ne.

A co třeba barvy?

No tohle je asi úplně nejvíc individuální věc. A taky je to dost o monitoru. Vy se s fotkou můžete upravovat, jak chcete, ale pak ji někomu pošlete a sakra, z té bílé se stala žlutá, protože má jiný monitor. Každopádně pokud to s focením myslíte vážně, vyplatí se investovat do fotografického monitoru, radí Ondra. A to, že někdo má monitor nekvalitní, už není váš boj.

Co ještě dělá hezkou fotku?

Štěňata. Jestli máte po ruce štěně, prostě ho vyfoťte a úspěch máte zaručený. Je to trochu nadsázka, to je jasný, ale na druhou stranu podívejte, jak jsou roztomilýýýýýýýýýýý!

Fáze 2: Už vím, co se mi líbí a mám nápad

Teď byste si měli vymyslet, co vytvoříte a vyfotíte. Jak? Máte 3 možnosti.

  • inspirace
  • tvůrčí činnost
  • focení podle podmínek

Inspiraci se prostě nevyhnete. Na Instagramu určitě sledujete další fotografy a ať chcete nebo ne, v hlavě to zůstane. Takže si jen dejte pozor na inspiraci versus kopii. Můžete se tomu vyhnout třeba tak, že budete sledovat lidi, co fotí něco jiného, než vy. Třeba sport, květiny a tak dále. A jejich nápad pak přetvoříte v něco svého. Je ale trochu zbytečný kopírovat jedna ku jedné cizí práci.

Druhou možností je to, že máte nápad, jasnou představu o tom, co vyfotíte, už doma. Takže už jen vezmete foťák, rekvizity a jdete.

A nebo prostě vyrazíte ven a fotíte podle toho, co si pro vás přichystá zrovna třeba počasí. To je mimochodem Ondrova nejoblíbenější metoda – pokaždé je na jiném místě, s jiným psem, musí použít jiný objektiv. Někdy psa našteluje na kámen, který objevil v lese, někdy využije toho, jak mezi stromy zrovna prosvítá světlo, někdy toho, že zrovna fouká vítr.

Focení podle podmínek: Tady se využilo západu slunce a té krásné stavby těla, co psí model měl.
Focení podle podmínek: Ondra použil zasněžené dřevo jako podstavec a stromy, které stojí mezi světlem a foťákem, aby ztlumily dynamický kontrast.
Focení podle podmínek: Chlupatci tu sice mají trochu vedlejší roli, ale rybí oko v kombinaci s oblohou se postaraly o zbytek. A výsledek je úžasný.

Fáze 3: Jde se na to

Co všechno (kromě podmínek) vám může ovlivnit výslednou fotku?

  • Fototechnika – Existují totiž fotky, které s ničím jiným než s tou konkrétní technikou nevyfotíte. Třeba takové ty fotky s obrovským měsícem v pozadí a před ním malinkatou osobou nevykouzlíte jen tak. Potřebujete extrémně dlouhé ohnisko, které vám ten měsíc přiblíží. A třeba takové rybí oko taky jen tak nenahradíte.
Technika: Efekt ohnutých stromů jinak než rybím okem nevyfotíte.
  • Znalosti a zkušenosti – Měli byste znát a vědět, jak svůj foťák ovládat, jak s ním pracovat a jaké má limity. U některých typů fotek je zase potřeba znát způsob, jak se postavit proti světlu, kam umístit psí modelku a z jakého úhlu fotit. To se asi nejlíp naučíte buď u Ondry na kurzu, anebo taky tím, že budete fotit často a zkoušet všechno možné.
Znalosti a zkušenosti: Na podobnou fotku musíte znát prostředí, kde fotíte (tady konkrétně závody a běh na kladině) a taky techniku (nastavení dlouhého času, aby se okolí rozmazalo, psa sledujete foťákem v trase běhu).
  • Pěkný pes – Samozřejmě, že ten váš je nejhezčí, to je jasný.

Fáze 4: Dobrý fotograf neupravuje?

Asi nejčastější otázka. Ondra říká, že dobrý fotograf ví, co si může dovolit.

On sám se snaží na fotkách nelhat a většinu z fotky zachytit už při focení. To znamená, že zná svůj foťák a ví, jak z něho potom dostat co nejvíc, ale přirozeně. Jak? Základní pravidlo je, že Ondra upravuje fotky tak, jako by je byl schopný upravit v temné komoře, kdyby fotil na film (tady Ondru pojďme nechytat za slovo ovšem). To znamená světlo, kontrast, jemné retuše a to je v podstatě vše. Ale žádné velké přidávání, mazání. Prostě jen takové „doklepnutí“ fotky. A jaká fotka se nejlíp „doklepává“? Ondra fotí co nejméně kontrastní a ploché fotky, protože se mu s nimi poté dobře pracuje v editoru.

Sníh je prosvětlený do modra, světlo naopak do tepla.

Zvídavé dotazy pro Ondru na závěr

Čím fotíš?
Mám tělo Nikon D850, vlastně jsem za těch 10 let měl vždycky Nikon. Z objektivů mám Nikon 300/2,8 a Sigmu Art 35/1,4. Velmi často si půjčuju (z půjčovny) další objektivy podle toho, co chci fotit. Mám hodně rád objektivy řady Sigma Art, které podle mého názoru převyšují Nikon za 60 % ceny.

Pak mám ještě rybí oko, to je takový křáp s manuálním ostřením a bez kresby, ale pro ten efekt to absolutně stačí.

Máš zoomové objektivy?
Měl jsem Nikon 70-200/2,8 a měl jsem ho hrozně rád, měl jsem rád jeho univerzálnost, ta mě ale časem začala nudit, takže jsem objektiv prodal.

Kolik máš objektivů?
Mám 3. To rybí oko, 35/1,4 Art od Sigmy (tu většinou vozím na dovolené) a pak tu pevnou 300/2,8 od Nikonu.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop