Výživa psa v zátěži

Výživa psích sportovců to není jen tak. Tentokrát se slova ujal Šimon z Běhejesepsem.cz a uvedl nás do světa molekul a tuků a pověděl nám, na co si dát pozor a jak efektivně, a hlavně zdravě, přistupovat k výživě. Ale nebojte, úplně raketová věda to není, stačí znát základy, věřit zkušenějším a pak taky znát svého psa. A je to.

Čekají nás hlavně informace, které si odnesete do praxe. Ale jelikož je Šimon původně lékař, nevyhneme se ani menším základům z biochemie – bude to tak totiž dávat větší smysl. Do toho všeho Šimon přimíchal i svoje dlouholeté zkušenosti ze závodění v mushingu, protože jak sám říká, ne všechny studie a články jsou ideální a tak je super to kombinovat s tím, co se lidem (a psům) osvědčilo časem.O čem bude řeč?

  • Je výživa složitá vědecká disciplína?
  • Doplňky stravy
  • Napájení
  • Jak nastavit výživu

Pro pořádek – co je vlastně pes v zátěži?

Nejdřív, abychom byli na stejné vlně, si pojďme říct, co je to vlastně pes v zátěži. No možná tušíte, že odpolední procházky a víkendový výlet na 10 km se na zátěž moc nekvalifikuje. V zátěži je pes, který často a pravidelně trénuje, popřípadě i závodí. A v čem? Je to jedno. Ať už děláte bikejöring, kde pes běží v zápřahu naplno několik kilometrů za zhruba 10 minut, jedete závod Finnmarksløppet na 1200 kilometrů nebo děláte agility, kde výkon netrvá déle než minutu. U všech těchto aktivit prostě potřebujete dodat chlupatci energii k výkonu.

Pes versus člověk

Pes je (i) s ohledem na výkon fascinující zvíře, fascinující sportovec. A to i v porovnání s člověkem-sportovcem. Tak třeba takový ukazatel VO2max – neboli maximální množství kyslíku, které je organismus schopen spotřebovat je u psů-sportovců neskutečně vysoké, až 250 ml/min/kg. U člověka-vrcholového sportovce dosahuje VO2max jen výjimečně hodnoty 90 ml/min/kg, u člověka-běžného smrtelníka to je kolem 40–50.
Co máme ale společného je to, že sportovní výkon je limitovaný tím, jak organismus dokáže svalům dodávat energii. Když energie dojde, tělo se vypne. Když nejde proud, v pračce taky nic nevyperete. Naším úkolem jako psovodů je tedy dodat chlupatcům energii a taky se ale postarat, aby jen tak nedošla. Jasně, je to jednodušší u výkonu, který trvá 40 vteřin, než u 7denního závodu, ale princip je stejný.

Proč se vlastně výživou zaobírat? To nestačí granule?

Když se psem sportujete, granule a voda mu ve většině případů nepostačí. A to hned ze 4 důvodů:

  1. Správná výživa má vliv na lepší výkon.
  2. Taky můžete díky tomu častěji a intenzivněji trénovat.
  3. Svému chlupatci prodloužíte sportovní kariéru klidně i na 10 let. Zatímco ostatní psi sportovní kariéru končí klidně už po 6 roce života.
  4. No a předejdete i zdravotním komplikacím.

A jak je to teda s tou raketovou vědou?

Hlavní problém je, že u výživy – lidské i psí – najdete na internetu spoustu „zaručených“ informací. A to i v odborných kruzích, odborných článcích a oficiálních studiích. Jenže tyhle studie často bývají zkreslené a nekomplexní. Takže je fajn se na ně dívat trochu kritickým okem. Daleko lepší je řídit se názory a zkušenostmi lidí, kteří tohle všechno dělají už dlouhou dobu. Ti vám poví, co opravdu funguje, zřejmě vám nepoví proč, ale mají to prostě ozkoušené.

Zkušenosti, biochemie a něco nového

Tak teď to začíná. Ale nebojte, fakt je to srozumitelný, a dokonce i zábavný.

Zdrojem pro svalovou práci jsou tuky, cukry a proteiny. Nejdůležitější ze všeho je pak molekula ATP – to, co přijeme v potravě v těchto 3 složkách, se v našem (i psím) těle změní v ATP molekulu a použije se jako energie.

  • Tuky – jsou úplně tím nejbohatším zdrojem energie, v 1 g tuku je v porovnání třeba s cukrem energie opravdu hodně. Ale je v tom háček. Tuk se snadno předávkuje a jeho nástup je pomalejší. Mimochodem předávkování tukem u psa se většinou projeví jako průjem.
  • Cukry – ty mají nástup rychlý, ale energie dodají o hodně méně než tuk. Ale tělo si s cukry umí skvěle poradit. Třeba taková glukóza je jedna z nejrychlejších. A když jsme u těch pojmů, glykogen je zásobárna energie ve svalech, při výkonu se mění na glukózu a ta následně v energii.
  • Proteiny – jako doplněk stravy fungují jako ochrana. Když totiž pes začne běžet, jako první začne trávit svalové proteiny a rozbourává je na energii. Jenže to narušuje sval, takže když dáme psovi jako doplněk stravy protein, tělo se nejdřív ujme těch doplněných proteinů místo svalových. No a po výkonu protein pomůže s regenerací.

Jak je to teda s doplňkama stravy?

víme, kde se energie bere a jak to funguje. Ale můžeme tomu ještě pomoct. A to právě doplňkami stravy a dodat psům energii, když ji zrovna potřebují. A čemu věřit a co používat? Ideální je, jak jsme už psali, věřit zkušenostem a studiím a vypozorovat, co konkrétně na vašeho psa funguje.

Studie, od které se můžeme odrazit

Existuje studie o dlouhodobém výkonu psů a müsli tyčinkách. Psům podávali jako doplněk stravy tyčinky známé třeba u kulturistů, s maltodextrinem, proteinem a BCAA. 3 dny vše měřili. První den dali psům tyčinku před výkonem, po výkonu jim naměřili vyšší hladinu glukózy. Druhý den dostali tyčinky a opět trénovali a třetí den se měřilo znova a psi měli vyšší hladinu tuků. Co nám z toho vychází? Když dáte psovi cukr několik dní před výkonem, má pak v sobě pes větší množství tuku, který vydrží déle než cukr.

Mamut Drink před i po a je to!

Maltodextrin je složitý cukr, ale za to se velmi rychle vstřebává, rychleji než glukóza (třeba z hroznového cukru). Je super zdrojem „akutní“ energie. Tohle všechno je ověřeno jak vědecky, tak empiricky. Koneckonců musheři jsou největšími odběrateli maltodextrinu v Evropě a v mushingu se používá už víc jak 50 let.

A na těchto principech je postavený třeba doplněk stravy Mamut, který nám Šimon doporučil, protože ho sám pro své psy už dlouhou dobu používá. Můžete ho podávat před tréninkem, před závody a klidně i před krátkými agility výkony. Mamut díky složení rychle obnoví zásobu energie a co zbyde a nepřemění se na glykogen, si tělo přemění na tuky a uloží do zásoby. Takže co z toho plyne? Když chcete pravidelně trénovat, pravidelně dodávejte i doplňky stravy právě kvůli tukům.

Co ještě Mamutí drinky obsahují? Proteiny a aminokyseliny. A to jako zdroj energii, jak už jsme si řekli, tak i k regeneraci po výkonu. Drinků jsou dva druhy, které se malinko liší.

Mamut Pre-run

  • Základem je maltodextrin kvůli rychlé energii.
  • Taky obsahuje více proteinů a aminokyselin BCAA (ty jsou stavební složkou proteinů).

Mamut Recovery

  • Základ je zase maltodextrin, ale tentokrát kvůli obnově zásob energie.
  • Proteinů už obsahuje méně.
  • Navíc je tam lososový olej, aby drink psům chutnal, protože po výkonu pes dost často nemá vůbec na nic chuť.

Ovšem Šimon se nebrání tomu obě tyhle varianty prostě kombinovat a podávat najednou. A to hlavně kvůli lososovému oleji, aby bylo zaručeno, že pes si drink dá i před výkonem.

Napájet, napájet, napájet – kolik, jak a kdy?

Je ještě něco důležitějšího než správná výživa? Jo! Hydratace! Když pes nemá energii, prostě zpomalí nebo se zastaví. Když ale není zavodněný, může mu to dost ublížit. Pes ztrácí tekutiny nejvíce dýcháním, pak slinou a v menším množství stolicí a potem. Takže kolik, kdy a čím zavodňovat?

Nejdůležitější číslo k zapamatování je 15 ml / kg a to 2 hodiny před výkonem. Jasně, může se to lišit v zimě, v létě, u větších sportovců nebo u rekreakčnějčích sportovců, ale to si vychytáte. Tohle číslo je univerzální, od kterého se může odrazit každý.

  • A proč 2 hodiny před výkonem? Je to doba akorát dlouhá, aby se tekutina dostala do krve, do buněk a nezůstala psovi v břiše, to by se mu pak totiž běhalo pěkně špatně.
  • Nestíháte dát psovi napít dvě hodiny před tréninkem, protože přijdete z práce a jdete trénovat? Nevadí, zkuste to aspoň hodinu před a menší objem. O to víc pak psovi dejte po výkonu, radí Šimon.
  • A když jedete na závod, pravidelně psa zavodňujte klidně 2 dny předem. Jak poznáte, že jste to udělali správně? Pokud se pes ihned po závodě běží vyčůrat, je to špatně. Ideálně by měl doběhnout, chvíli počmuchat, oklepat se a tak dále a pak až si ulevit.

A čím tedy napájet? Klidně jen vodou nebo požívejte Mamut drinky nebo prostě vyzkoušejte, co vašemu psovi nejvíc chutná.

Jak krmit před, během a po závodech?

Úplně vám neporadíme, čím krmit, to je holt na vás. Ale řekneme vám kdy. Jak by to mělo vypadat před závodem? Pes nemá hlad + je vyprázdněný.

Jak toho docílit? Stačí malinko změnit režim jídla. A to tak, že den před závodem prostě psa nakrmíte co nejdřív. Když normálně krmíte v 9 večer, nakrmte klidně už ve 12 odpoledne. Když krmíte 2x denně, den před závodem nakrmte taky dřív větší dávkou a tu ranní předzávodní prostě vynechte. U vícedenních závodů dejte psovi najíst hned cca 2 hodiny po závodě, aby bylo tělo odpočaté, ale zároveň stihlo vše strávit. A pak nezapomeňte poctivě venčit (!).

Sezóna je důležitá, stejně tak i odpočinek

Jak vůbec vypadá pes v kondici? No nejlépe to asi určíte u svého psa sami. Každopádně trénovaný pes má být hubený, a to tak, že mu lze vidět nebo aspoň nahmatat žebra. Ne není to mučení psů, naopak. Když je hubený, daleko lépe se mu běhá. Kdyby byl podvyživený, nedoběhne nikam. Vážně.

Pak taky dodržujte sezonu a odpočinek. Netrénujte celý rok, nechte psa nějaký čas bez tréninků, ať si odpočine fyzicky i psychicky.

Zvídavé otázky pro Šimona na závěr

Nemůže být maltodextrin škodlivý? V některých článcích na internetu je to zmiňováno.
Z mého pohledu ne. Navíc se používá už opravdu hodně dlouho a funguje. Co může být nebezpečné jsou další látky, které se k němu občas přidávají. To ale není případ Mamutu. Kdy s doplňky stravy začínat?
Psovi to určitě neublíží, takže jakmile začnete trénovat, začněte i s tímhle. Psa dokonce ani nemůžete předávkovat, maximálně ztloustne, takže pak stačí snížit dávku. Ale ani to není až tak pravděpodobné. Neztloustne mi pes, když začnu dávat doplňky?
Stát se to může. Důležité je i tyhle doplňky (stejně tak jako pamlsky) počítat do celkové denní krmné dávky.

0